Sunday, December 5, 2010

dilema...



Saat itu hadir tanpa diduga
Ah, bisanya seakan menusuk dalam…
Terlalu pedih untuk ditelan
Namun tak upaya untuk dibuang
Antara mengundang sinar bahagia
atau pengorbanan yang merelakan derita…




“… dan berpegang teguhlah kepada Allah. Dialah Pelindungmu; Dia sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.”

Monday, November 15, 2010

"AKU MAHU BEBAS"

Petang itu, selesai jongging mengelilingi tasik dua pusingan, kami berusrah di atas “pangkin” yang dibina pada satu sudut. Niat asal untuk berkayak terpaksa ditunda dek kayak digunakan bagi sesi latihan, untuk wakil UM barangkali.



Masih terkesan dengan penangan buah tangan novelis terkenal, Habiburrahman El-Shirazy, saya membawa persoalan yang dikupas halus dalam “BUMI CINTA”. Novel ini berlatar belakangkan Rusia, negara indah yang mengamalkan konsep kebebasan tanpa sempadan. Kisah-kisah yang dihidangkan juga cuba mengungkap erti KEBEBASAN sebenar, seterusnya menjadi tarikan untuk mematangkan pemikiran.

Sebelum terus menilai dengan pandangan hati dan akal, beberapa persoalan saya utarakan menjadi mukaddimah perbincangan kami petang itu.

“Apa erti kebebasan sebenarnya?”

“Ehm… Maksudnya kita bebas melakukan sesuatu. Tak ada sekatan,”
ada yang cuba-cuba menjawab
.

“Maksudnya kita ni tak bebas la ye?”

“Kenapa pulak akak?”

“Iyelah, akak ambil contoh kita sebagai Muslim. Kita kena pakai tudung, jaga pergaulan, solat, puasa… Kalau kita bebas, maksudnya ikut suka hati kitalah nak buat apa pun. Ha, bukan sikit orang kat luar sana yang mempertikaikan. Pakai tudung panaslah, bukankah lebih bebas namanya kalau buat apa yang kita rasa selesa? Mahkota yang Tuhan cipta untuk diperagakan. Peraturan-peraturan agama yang ada dicipta untuk mengongkong kebebasan!”


Nauzubillah…

“Er… tak boleh la cakap macam tu. Tapi em… macam mana ye pasal tu?” ada sedikit keraguan dan resah bila apa yang menjadi pegangan selama ini mula dipersoalkan.


BUMI CINTA: MENUTURKAN HAKIKAT KEBEBASAN

Kembara Muhammad Ayyas ke Rusia ternyata bukan sekadar melengkapkan keperluan menyiapkan tesisnya. Walaupun mendapat pendidikan di Madinah sebelum itu, ternyata pemuda ini tetap tidak dapat lari daripada fitrah yang menjadi ujian dirinya. Pesona wanita-wanita yang mewarisi kecantikan Tsarina Rusia hampir saja menggoyahkan iman yang selama ini cuba dijaga serapi mungkin.

“Hai orang yang beriman, apabila kamu memerangi pasukan (musuh),
maka berteguh-hatilah kamu dan sebutlah (nama) Allah sebnyak-banyaknya agar kamu beruntung. Dan taatlah kepada Allah dan RasulNya dan janganlah kamu berbantah-bantahan, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah bersama orang yang sabar”
(Al-Anfal: 45-46)

Selain kisah mujahadah Ayyas berhadapan “musuh-musuh” imannya, keindahan dan sejarah Rusia yang dinukilkan membuatkan siapa yang membacanya seolah-olah larut dalam permandangan musim sejuk yang indah. Kisah kekejaman dan keganasan pada zaman Lenin dan Stalin juga mampu membuatkan jiwa tersentap. Selain itu, pengkisahan Sabra dan Shatila turut diterjemah dalam erti kata sebuah kehidupan dan perjuangan.

Di sebalik segala konflik yang berlaku, pertikaian dan pencarian erti kebebasan di awal cerita telah berjaya dirungkaikan pada pengakhirannya.

Ayyas yang terpaksa berjuang menghadapi segala cabaran-cabaran “kebebasan” yang di bumi Rusia…

Devid yang pada awalnya merupakan pelajar hebat semasa di SMP dan SMA Indonesia, akhirnya hanyut ditelan arus “kebebasan” di Rusia...

Yelena, seorang pelacur kelas atasan di Moskow yang tidak mempercayai kewujudan tuhan, yang kononnya bahagia di sebalik perhatian dan kecantikan yang menjadi kebanggaan, akhirnya terpaksa mengakui dirinya ralit dalam dunia yang penuh dengan “kebebasan” itu…

Linor, wanita cantik tetapi penuh dingin, yang menjadi agen Zionis, akhirnya terpaksa mencari dan memilih “kebebasan” yang dulunya dipandang sinis setelah mengetahui kisah perit asal-usulnya…


Ternyata, hamparan KEBEBASAN itu menuntut setiap manusia untuk mencari hakikatnya, namun terpulanglah pada hati, akal dan nafsu masing-masing untuk MEMILIH.

“Siapa yang mahu beriman, dipersilakan. Siapa yang mahu ingkar,juga dipersilakan.”
(Al-Kahf: 29)

“maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketaqwaannya, sungguh beruntung orang yang menyucikan (jiwa itu), dan sungguh rugi orang yang mengotorinya.”
(Asy-Syams: 8-10)


Tiada paksaan, terpulanglah untuk membuat PILIHAN.

ERTI KEBEBASAN DALAM BERTUHAN


Apabila seseorang itu mengakui dan menjiwai sepenuhnya hakikat ‘ubudiyyah (perhambaan diri) dalam jiwa, maka hakikatnya dialah “hamba yang paling BEBAS DAN MERDEKA.”

Masakan tidak, jika seluruh kehidupan diserahkan dengan pengabdian kepada Yang Maha Menciptakan, tiada suatu pun di dunia ini mampu menundukkannya. Dia hamba Allah yang merdeka daripada kezaliman pemikiran atau perlakuan mana-mana manusia, juga merdeka deripada belenggu nafsu, pangkat, kemewahan harta dan sifat-sifat mazmumah yang membinasakan.

Segala ketetapan dalam Islam itu bukan satu sekatan bahkan merupakan jalan kepada hakikat kebebasan sebenar. Tiada satu pun syariatullah atau sunnatullah yang digariskan bersalahan dengan fitrah seorang insan.
Solat sebagai tanda pengabdian diri seorang hamba misalnya, berperanan mewariskan ketaqwaan setiap kali jika dilakukan dengan penuh khusyu’ dan penangannya turut dijamin mampu mencegah maksiat.

“Sesungguhnya solat itu mencegah perbuatan keji dan mungkar.”

Hikmah solat yang turut dibongkar sains juga tidak perlu diperdebatkan lagi. Hasil kajian membuktikan bahawa sujud mampu membantu pengaliran darah dalam otak dan mengelakkan penyakit Tibi, solat jemaah mampu menyeimbangkan cas-cas dalam tubuh dan bermacam-macam lagi.

SETIAP AMALAN ADALAH DENGAN NIAT

“Jadi, macam mana dengan pakai tudung tu tadi? Kenapa cakap orang pakai tudung tu orang yang bebas?” Amira cuba berbalik kepada persoalan yang ditimbulkan pada awal tadi.

“Ehm… Amal rasa macam ni. Cuba kita tengok balik kenapa orang tu tak pakai tudung? Mesti sebab dia rasa lebih selesa, dan gembira bila buat macam tu.”

“Tapi at last, cuba tengok apa yang terjadi hari ni. Adakah dia masih rasa selesa bila saban hari kes rogol banyak dilaporkan dalam surat khabar? Apakah dia gembira bila setiap inci tubuh dia dijamah lelaki yang bukan muhrim? Dan sebanarnya itu menampakkan harga diri yang rendah,”
agak sinis tetapi tembakan yang masih mengena.

Maka, dalam setiap perkara yang dilakukan yang kononnya mahu merealisasikan hasrat kebebasan diri, cuba tanya kembali, apakah TUJUAN yang mahu dicapai? Adakah kerana mahu gembira, selamat, atau bahagia? Dan seterusnya, tanyakan diri kembali, adakah tujuan itu BENAR-BENAR telah dicapai setelah melakukan perkara tersebut.

Jika ya, TAHNIAH, “mungkin” erti kebebasan sebenar itu telah ditemui!

Selamat merenung dan mencari HAKIKAT KEBEBASAN DAN KEMERDEKAAN SEBENAR…









Wednesday, November 3, 2010

Sindrom Munchausen: Merawat yang tersembunyi



“2212, bilik dua,” kedengaran suara memanggil pesakit untuk bertemu doktor di klinik ENT (ear, nose and throat) sebuah hospital kerajaan.

Tidak lama kemudian pintu dikuak. Masuk seorang wanita Cina pertengahan abad.

“Selamat pagi. Sila duduk,” Dr Syafiq menegur sambil tersenyum.

“ Boleh saya tahu apa masalah puan?”

“Oh doktor, sudah satu minggu, saya rasa telinga ini ada masalah.”

“Kenapa ya dengan telinga puan?”

“Errr… Hmm… Kadang-kadang saya rasa telinga ada sakit.”

“Ada keluar nanah? Sebelum ni ada selesema atau demam? Ada pening-pening?”

“Errr… Semua tak pernah. Tapi itu darah pernah keluar la doktor… Aduh! Banyak sakit ma…”


“Sabar ya puan, saya periksa dulu. Nanti saya tengok kalau perlu bersihkan dan bagi ubat.”

Setelah memeriksa menggunakan otoskop, wanita cina tersebut dibawa ke sebuah bilik mikroskop telinga untuk diperiksa dengan lebih lanjut.

“Ehm… Pelik, telinga auntie ni bersih je… Tak ada tanda-tanda trauma, jangkitan atau sebarang ketumbuhan,” Dr Syafiq mula berbisik sendiri.

“Kita pergi balik saya tadi, untuk buat pemeriksaan seterusnya ya puan.”

Wanita Cina itu hanya mengangguk. Akur…

Sedang memeriksa untuk melengkapkan pemeriksaan rutin, Dr Syafiq terus sahaja bertanya soalan. Iyalah, bukan sedikit pesakit yang sedang menunggu giliran di luar. Dirinya harus bijak menggunakan setiap kesempatan agar bukan sahaja perlu memeriksa dengan cepat tetapi juga mendiagnosis dengan tepat, agar rawatan yang sesuai dapat diberikan.

“Puan tinggal di mana ya?” Dr Syafiq bertanya sambil matanya sempat melirik ke arah payung dan bakul kecil berisi sayur-sayuran di sisi pesakitnya itu.

“Oh, saya duduk taman depan hospital sini saja. Naik basikal doktor. Malang sungguh nasib saya… Huh…” wanita Cina itu melepaskan keluhan, bagaikan ada beban berat yang sedang terpendam. Dr Syafiq terus setia mendengar.

“Anak saya ada dua orang, doktor. Tapi sama macam tak ada anak. Suami sudah lama mati. Saya tinggal seorang, nasib baik ada duit pencen suami, boleh saya hidup juga. Tinggal rumah, tak tahu mahu buat apa.” Air mata seorang wanita itu akhirnya tumpah juga.

Dr Syafiq mengangguk tanda mengerti, memahami luahan perasaan tanda kecewa seorang ibu dan juga yang lebih penting, sebab wanita itu datang ke klinik hari ini.
Nah! Sudah terang lagi bersuluh, dengan gaya wanita Cina itu menerangkan simptom yang dihadapai dengan agak ragu-ragu, keputusan pemeriksaan yang normal dan rasa kesunyian yang diadukan dengan begitu ‘bersungguh-sungguh’.

“MUNCHAUSEN SYNDROME”



Ini bukan kali pertama Dr Syafiq ‘dikunjungi’ pesakit-pesakit yang secara fizikalnya langsung tidak sakit! Tetapi mereka seringkali berkunjung ke hospital dengan pelbagai simptom yang kadang-kadang membingungkan doktor yang merawat. Masakan tidak, dengan semua simptom yang diadukan, hasil pemeriksaan langsung tidak bertemu jawapan bagi diagnosis yang tepat. Semua buntu, malah kadang-kadang tidak kurang juga simptom yang diadukan agak tidak masuk akal.

Tujuannya hanya satu, INGINKAN PERHATIAN… Atas sebab-sebab tertentu seperti kesunyian, mereka akan “berlagak” seperti orang sakit sedangkan hakikatnya mereka adalah normal. Tambah menerukkan keadaan jika mereka mempunyai latar belakang pengajian bidang berkaitan perubatan di mana mereka “berkebolehan berlakon” dengan sempurna sehingga kadang-kadang tubuh mereka terpaksa menjalani prosedur-prosedur yang berisiko untuk mengesan punca sebenar yang “misteri” itu.

Itulah sindrom Munchausen, satu keadaan psikiatrik di mana pesakit akan datang untuk menjalani rawatan bagi penyakit-penyakit yang dicipta sendiri dan tak kurang juga dengan simptom-simptom ciptaan yang sungguh dramatik.

Atas keperluan inilah yang menuntut seorang doktor bukan sehaja perlu merawat fizikal seorang pesakit, tetapi juga mental dan spiritualnya yang mana sering kali diabaikan. Bukan bermakna seseorang itu bukan ahli psikiatrik, dia menafikan kecelaruan mental pesakitnya. Dan tentu sahaja seorang doktor itu tidak perlu memegang “title” ustaz atau ustazah, untuk menenangkan seorang pesakit yang baru didiagnos kanser tahap keempat, supaya redha menerima takdir dan pasti adanya hikmah di sebalik apa yang berlaku.

Oh ya, tetapi yang pasti, mereka yang datang dengan pelbagai “simptom rekaan” untuk mendapat MC (medical certificate), tidak termasuk dalam kategori di atas!

Untuk rujukan lanjut: http://www.emedicinehealth.com/munchausen_syndrome/article_em.htm

Wednesday, October 6, 2010

nota buat diri: RAHMAT UJIAN


Dalam derita ada bahagia
Dalam gembira mungkin terselit duka
Tak siapa tahu
Tak siapa pinta ujian bertamu

Bibir mudah mengucap sabar
Tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang
Mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

Harus ada rasa bersyukur
Di setiap kali ujian menjelma
Itu jelasnya membuktikan
Allah mengasihimu setiap masa
Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmatNya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi
Segala ujian diberi
Maka bersyukurlah selalu



"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, "Kami telah beriman," dan mereka tidak diuji?"
(Al-Ankabut: 2)

"Dan sungguh, Kami benar-benar akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang-orang yang benar-benar berjihad dan bersabar di antara kamu; dan akan Kami uji perihal kamu."
(Muhammad: 31)

Monday, October 4, 2010

HAKIKAT YANG SEAKAN DILUPAKAN


“Staf nurse, kami pertama kali oncall kat wad ni. Boleh tolong ajarkan kami nak bagi pesakit ubat IV?” seawal 6.50 pagi, saya dan Siti sampai di wad, niat kami datang awal supaya boleh belajar. Takut juga tak sempat habiskan tugas memberi ubat kepada pesakit, kelas akan bermula tepat pukul 8.

“I’ll lock the door at 8 o’clock. No excuse if u’re late even 1 minute!” masih teringang-ngiang lagi ‘amaran’ awal oleh Prof Ahmad semasa briefing session.

“Ehm… nantilah. Banyak kerja ni. Sister ni pun satu, kenapa la tak ajar budak-budak ni semua awal-awal,” reaksi yang diterima memberi petanda yang kurang enak.

Dan akhirnya, kami menunggu hampir 20 minit tanpa berbuat apa-apa, sehinggalah seorang lagi staf nurse yang mungkin agak kasihan melihat kami kebingungan, sudi menghulurkan bantuan mengajar cara menyediakan ubat yang akan diberikan kepada pesakit terus ke dalam darah.

Disebabkan kelewatan memulakan tugas, hanya kira-kira jam 7.30 pagi kami mula memberi ubat-ubat tersebut kepada pesakit. Jam hampir menunjukkan pukul 8 pagi tetapi ada 4 lagi pesakit yang belum diberikan ubat! ‘Mujur’ ada seorang staf nurse yang baik hati menawarkan diri menyambung tugasan kami dan terus saja kami bergegas menuju ke bilik konferens… Tanpa berfikir panjang natijah yang bakal menimpa.

2 missed called” tertera di skrin telefon. Segera saya menelefon kembali kerana doktor yang akan mengajar tidak sampai lagi ketika itu.

“Assalamualaikum…”

“Wa’alaikumussalam. This is a medical student who is oncall today and came to the ward this morning, right?” persoalan yang membuatkan dada ini mula berdegup kencang.

“Yes, I’m speaking.”

Ok, I’m Dr Fuad. How come you and your friend just left the ward without finish your work? You all just wasted all the medication. All had been thrown away because cannot be use anymore.”

“But doctor, we have class at 8 o’clock and one of the staff nurse said that she would continue our job.”

“You know u’ve class at 8 o’clock, so, you need to come to the ward early la!”

“I’m sorry doctor, we already there before 7 o’clock, but the staff nurse said that she is busy and asked us to wait there for about 15 minutes.”

“I don’t want to hear any excuse! You all must come back here after finish your class.”

Tepat jam 10 pagi, usai kelas, kami bergegas semula ke wad dan… sekali lagi menerima hamburan tanpa diberi peluang untuk kami menjelaskan keadaan sebenar.

“Ya Allah, kurniakan kami kekuatan… Insyaallah ada hikmahnya” hanya sebaris kata-kata itu yang mampu memujuk hati tatkala terhiris dengan punca yang entah di mana.

WHAT YOU GIVE, SOMETIMES YOU’LL NOT GET BACK

Kadang-kadang, dirasakan ‘dunia ini tidak adil’. Mengapa orang yang susah berterusan susah dan ada yang diuji lagi dengan pelbagai cabaran hidup? Dan yang zalim dan bersalah, kadang-kadang bersenang lenang tanpa sekelumit rasa resah.

Tak mampu untuk menafikan kata hati… Tatkala merasa telah membuat yang terbaik, berusaha ‘memberi’ dengan ‘senyuman’, namun apa yang mendatang selalunya menggusarkan dan mengecewakan. “Erti hidup pada memberi”, sedaya upaya untuk diperhalusi kata-kata itu setiap kali.

Namun, satu hari, tiba-tiba terasa bagai dipukul apabila ada yang mengingatkan, “Rasulullah SAW adalah kekasih Allah yang dikasihi-Nya. Namun hamparan perjalanan perjuangannya tidak terhias dengan kemewahan, jauh sekali dengan sanjungan semua orang ketika itu. Kata-kata kesat menjadi juadah harian, dipulau… namun tetap tegar berhadapan musuh. Semakin dekat seseorang itu dengan Allah, semakin hebat pula ujian yang mendatang. Itu tanda kasih Allah pada hambaNya, mahu hambanya setiasa tuduk dan untuk mematangkan menjadi yang lebih baik.”

Tanpa disedari, air mata mula membasahi. Insaf dengan khilaf diri.

IN THE MIDDLE OF DIFFICULTIES, LIES OPPORTUNITY

“Ya, manusia acap kali terlupa.” Diri ini cuba , merenung kembali. Disebalik ujian hebat yang diturunkan Allah buat kekasihnya, Rasulullah SAW, dikurnikan kepada baginda teman hidup yang menjadi penyokong setiap masa, para sahabat yang menjadi tunjang kepada perjuangan yang tiada nokhtah dan akhirnya, menjadi pemerintah di tanah kelahiran yang dulu menjadi saksi penentangan hebat terhadap baginda.

Ujian, amanah dan tanggungjawab yang tergalas di bahu hakikatnya tanda Dia tidak lupa kepada kita.

“Sang suria sentiasa ada di celah-celah mendung yang mendatang, dan jika hujan pula turun menimpa, nantikan saja pelangi yang bakal menjelma.”

“Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?” (surah Ar-Rahman)

Moga ada ruang untuk diri yang penuh noda ini menggapai kasihNya.

“Ya Allah, Tuhan Yang Maha Penyayang, bantulah untuk kami mengenaliMu, bantulah untuk kami mendekatkan diri kepadaMu, bantulah untuk kami sentiasa mengingatiMu, bantulah untuk kami beramal hanya keranaMu, bantulah untuk kami mencapai cinta dan redhaMu…”

Sunday, August 15, 2010

MANUSIA BERHATI BINATANG!

Mungkin entri kali ini berbaur sedikit emosi. Ya, marah, geram, sedih, pelik, semuanya bercampur! ‘Mood’ menyambut Ramadhan juga turut terkena tempiasnya. Saban hari, kes-kes buang bayi terpampang di dada akhbar dan ‘menghiasi’ paparan berita di televisyen.


Tidak mahu berbicara panjang betapa berhati ‘binatang’nya manusia itu! Bayi comel tanpa sekelumit dosa menerima hukuman kerakusan si ibu (mungkin juga tak selayaknya dipanggil IBU!). Dilempar ke dalam tong sampah, tempat pelupusan sampah, longkang, dan paling menusuk, lubang tandas turut dihumban si kecil itu.


Tatkala ini juga, mulalah ramai yang melatah. Kononnya mencari penyelesaian di sebalik ‘musibah’ yang berlaku. Diri ini cuma mampu tersenyum sinis bila terdengar cadangan “hukuman mati mandatori atau penjara 30 tahun jika sabit kesalahan”, “pembukaan pusat penjagaan bayi tanpa ibu bapa”, “ujian DNA akan dilakukan untuk mengenalpasti individu bertanggungjawab”. Bukan memperlekehkan usaha ini tapi lebih melihatnya akan jadi isu bermusim jika langkah pencegahan sekadar bermain lingkungan ‘menghukum dan menjaga’.

TREAT THE CAUSE

Seorang lelaki separuh abad yang menghidap penyakit darah tinggi sejak 10 tahun lalu, dihantar ke Unit Trauma dan Kecemasan sebuah hospital akibat bahagian kanan kaki dan tangannnya lemah secara tiba-tiba berserta mulut herot, air liur meleleh dan kesukaran untuk menelan. Diagnosis utama, pastinya stroke! Plain CT scan segera dilakukan dan didapati pendarahan dalam otak (hemorrhagic stroke). Dalam perubatan, langkah untuk menguruskan pesakit strok terbahagi 3:

1. Merawat punca (treat the underlying cause)
2. Mengelakkan berlaku strok yang seterusnya (prevent further stroke)
3. Mengelakkan dan merawat komplikasi (prevent and treat complications of stroke)

Dalam kes ini, tekanan darah yang mencecah 200++mmHg merupakan punca berlakunya pendarahan dalam otak. Maka, pesakit diberikan ubat bagi menurunkan tekanan darah (tetapi perlu secara perlahan-lahan dan tidak drastik supaya tidak berlakunya strok akibat kekurangan darah ke otak pula). Kemudian, setelah tekanan darah pesakit kembali stabil, barulah pesakit akan menjalani fisioterapi bagi mengembalikan semula fungsi kaki dan tangan yang lemah secara beransur-ansur. Dalam masa yang sama juga, bahagian yang lemah juga perlu digerakkan dalam selang masa tertentu supaya tidak mendapat luka (pressure sore).

Berbalik kepada isu buang bayi, bukan pula saya katakan hukuman kepada ‘manusia yang berhati binatang’ itu tidak perlu, bahkan cadangan pembukaan pusat jagaan bayi terbuang ini juga satu langkah yang mencerminkan pihak-pihak bertanggungjawab memandang serius isu ini. Cuma, langkah ketiga digembar-gemburkan tetapi bagaimana pula untuk merawat punca dan mengelakkan berlakunya kejadian-kejadian seperti ini pada masa akan datang?

BERBALIK SEMULA KEPADA ISLAM SEBENAR

Melihat senario yang semakin memualkan ini, pasti ramai turut ligat berfikir, apa puncanya?

Mungkin ini satu peringatan dari Yang Maha Kuasa buat kita semua. Tatkala akal manusia buntu memikirkan punca dan solusi terbaik kepada ‘musibah’ ini, jangan sombong untuk merujuk kepada Yang Maha Menciptakan.

“Dan milik-Nya meliputi segala apa yang ada di langit dan di bumi, dan kepada-Nyalah (ibadah dan) ketaatan selama-lamanya. Mengapa kamu takut kepada selain Allah? Dan segala nikmat yang ada padamu (datangnya) dari Allah, kemudian apabila kamu ditimpa kesengsaraan, maka kepada-Nyalah kamu meminta pertolongan. Kemudian apabila Dia telah menghilangkan bencana dari kamu, malah sebahagian kamu mempersekutukan Tuhan dengan (yang lain), Biarlah mereka mengingkari nikmat yang telah Kami berikan kepada mereka; bersenang-senanglah kamu. Kelak kamu akan mengetahui (akibatnya).”
An-Nahl: 52-55




Betapa kita kini menerima amaran demi amaran. Banjir, tanah runtuh, puting beliung, keruntuhan akhlak remaja… Ada mesej yang perlu direnung.

Solusi berbalik kepada ISLAM bukan retorik atau idealistik. Institusi kekeluargaan dan media massa perlu mengambil peranan. Sistem pendidikan negara seharusnya mampu mencorakkan generasi yang mampu memimpin dan membangunkan ummah.Nah! Akhir sekali… bertemu kepada kuncinya, SISTEM PEMERINTAHAN itu sendiri!

Tuesday, July 6, 2010

MASIHKAH ADA SINAR?



Adam termenung jauh, entah sampai ke mana. Mengenang nasib badan yang seolah-olah tiadanya mentari muncul setelah hujan. Mungkin dia harus menerima, penderitaan itu tiada penghujungnya. Ah, siapa dia mahu mempersoal takdir? Biarlah, sekurang-kurangnya dengan iman yang masih tersisa ini, dia masih mampu menyelak hikmah di sebalik apa yang berlaku dalam diari hidupnya.

***************************************************************************
Sebelum ini, boleh dikatakan dialah manusia paling bahagia di dunia. Lakaran hidupnya penuh dengan warna-warni, semuanya dipermudahkan, baik keluarga, kerjaya mahupun kewangan. Namun, kira-kira sejak setahun lalu, bermulanya kisah duka. Kelam dan kelabu mengganti warna-warna ceria hidupnya dahulu.

Masih terbayang saat itu. Terlalu pedih untuk ditelan. Masakan tidak, tatkala dia berniat membuat kejutan dengan pulang secara tiba-tiba dari ‘out-station’, dirinya hampir saja rebah melihat isterinya bersama lalaki lain di atas katil.

“Minta maaf abang, saya janji tak buat lagi,” masih terngiang-ngiang esakan dan rayuan Rosnah. Namun, saat itu juga Adam melafazkan talak terhadap isterinya. Bukan kerana tiada lagi sayang buat wanita itu, tapi hati lelakinya terasa amat perit bila dikhianati sebegitu rupa.

Alhamdulillah, tidak lama tempoh dia keseorangan. Beberapa bulan selepas itu, dia bertemu Aliah. Walaupun wanita itu sudah agak berumur berbanding dirinya dan sudah mempunyai 3 orang anak, Adam tidak pernah menyesal. Dia bersyukur wanita itu boleh menerima dirinya dan lebih penting lagi, boleh menerima anak keduanya yang disahkan menghidapi kecacatan mental akibat demam panas semasa kecil.

Disangka panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengah hari.

Selang beberapa bulan, sekali lagi Adam menerima tamparan hebat. Awalnya dia menyangkakan keadaan dirinya yang cepat penat adalah gejala biasa dek terlampau penat bekerja. Sehingga suatu hari, penglihatannya terjejas kerana kelopak matanya tidak dapat diangkat ke atas dan tidak berapa lama kemudian, dia dikejarkan ke hospital kerana pengsan di tempat kerja.

Setelah beberapa hari terlantar di hospital, Adam dikejutkan dengan khabar mengenai dirinya yang cukup memeranjatkan. Myasthenia Gravis… Menyebutnya sahaja hampir membuatkan lidah terbelit. Dan rupa-rupanya semua gejala yang dihadapi seperti cepat penat, payah membuka mulut dan menelan makanan, tidak dapat mengangkat kelopak mata, sehinggalah kemuncaknya apabila dia pengsan kelmarin, merupakan tanda-tanda penyakit ini.



“Penyakit ini mempunyai beberapa tahap, tetapi boleh menjadi normal semula setelah menjalani rawatan tetapi ada juga yang boleh menjadi lebih teruk secara berterusan. Berdasarkan pemerhatian kami, mengikut kondisi encik sekarang, kemungkinan besar keadaan ini akan berterusan dan ubat yang akan kami bagi adalah untuk mengelakkan keadaan encik menjadi lebih teruk,” seorang doktor perempuan Cina menerangkan.

Tiba-tiba dunia terasa berpusing dan gelap gelita. Payah untuk dirinya menerima hakikat ini. Sepanjang di hospital, dia lebih gemar mengasingkan diri dan tidak betah untuk berkata-kata dengan sesiapa. Ada ketika, gugur juga air mata lelakinya tatkala memikirkan masa depan yang akan ditempuhi.

Lebih memeritkan, adik beradiknya yang dulu kerap mengadu kepadanya akibat ketiadaan wang, kini semuanya lesap entah kemana. Bukan mahu mengungkit, tapi itu hakikatnya. Habis madu, sepah dibuang. Jangankan hendak menjenguk di hospital, telefon bertanya khabar pun mereka tidak sudi. Mungkin malu ‘berabangkan’ seorang yang cacat sepertinya.

“Mak, apa lagi yang ditunggu. Suami mak tu tak mampu nak urus diri sendiri pun. Dah la tak boleh bekerja, mak pula yang kena tanggung dia. Cukuplah anak dia yang cacat tu susahkan hidup mak selama ni. Sekarang dia pula, esok lusa entah apa lagi. Mak berpisah je la, bukan kami tak mampu nak tanggung setakat mak seorang.”

Hati Adam bagai ditusuk sembilu ketika terdengar secara tak sengaja perbualan Aliah dan anak tirinya pada suatu hari. Sampai begitu sekali anak-anak tirinya bencikan dirinya. Dia cuba untuk memahami andai mereka tidak merestui perkahwinan ibu mereka dengan dirinya, tetapi untuk sekarang… Dia sendiri tidak pernah meminta untuk jadi begini!

Atas dasar itulah, walaupun doktor menasihatinya agar banyak berehat, dia tetap menggagahkan diri membantu isterinya berniaga secara kecil-kecilan kerana tiada siapa lagi yang mahu mengambil dia bekerja. Ya, dia perlu kuat, sekurang-kurangnya untuk anak-anaknya yang dua orang itu. Tetapi yang menyedihkan, Aliah akan memukul mereka apabila dia tertekan.

Sebagai seorang lelaki yang bergelar ketua keluarga, dia merasakan dirinya sungguh tak berguna! Fitrah perempuan adalah dilindungi, dan fitrah lelaki pula untuk melindungi. Tentu sahaja dia tidak keruan bila fitrah itu tak mampu dia penuhi, bahkan dia pula yang perlu dilindungi. Sehingga satu ketika, dek tertekan dengan belenggu itu, pernah terdetik dalam hatinya untuk meminta sedekah di jalanan.

“Kalau awak dah tak tahan lagi, hantar anak-anak balik kampung, biar mak ayah saya jaga mereka. Saya pula awak hantar la ke rumah kebajikan mana-mana,” pernah dia berbicara kepada isterinya itu, melihatkan keadaan diri yang saban hari semakin teruk . Namun sehingga kini isteri barunya itu masih bertahan. Sampai bila, entah… Dia sendiri masih tidak pasti.

Saat ini dia benar-benar terasa keseorangan. Terasa rendah diri, pedih dan kecewa, semuanya bercampur. Namun, dia bersyukur, dirinya masih mampu menumpang kasih Yang Maha Esa. Sekurang-kurangnya dirinya masih ada Dia Yang Maha Penyayang dan anak-anaknya. Kepada Dialah dirinya merintih saban malam, mohon agar diberi kekuatan menempuhi ranjau kehidupan ini.

Adam redha dengan takdir hidupnya. Hanya terselit satu harapan, agar anak-anaknya mendapat yang terbaik dan itulah yang menjadi kekuatan untuk Adam bertahan sehingga kini…

****************************************************************************
“Assalamualaikum… Pak cik, maaf mengganggu, kami pelajar perubatan. Boleh kami tanya sikit soalan tentang penyakit pak cik?” satu suara lembut menyapa, membiarkan lamunannya tergantung tanpa tali.

“Insyaallah, boleh. Cuma mata ni tak boleh angkat, cakap pun kena perlahan-lahan.” Walaupun sudah kerap kali dia di`serbu’ dan di`temuramah’ sejak dimasukkan ke hospital, dia masih betah untuk bercerita. Moga-moga dengan sedikit perkongsian ini ada manafaatnya buat mereka untuk bergelar doktor kelak…

Biasanya di akhir bicara, pasti Adam akan menitipkan sedikit pesanan, “Nak, walau apa ujian yang berlaku dalam hidup ni, jangan sesekali putus asa, itu tanda Allah masih sayangkan kita. Kalau rasa susah, ada orang lagi susah dari kita. Kalau ada orang bersama dan sokong kita, Alhamdulillah, syukur kepada Allah. Tapi kalau tak ada, ingatlah yang kita tak berseorangan, Allah sentiasa bersama-sama.”




Rujukan lanjut:
http://www.ninds.nih.gov/disorders/myasthenia_gravis/detail_myasthenia_gravis.htm

Saturday, June 26, 2010

GAGASAN HOSPITAL ISLAM: Mencorak Masa Depan Dunia Perubatan


“Hmm… Pak cik, sejak masuk hospital, sembahyang kat sini ok?” tegur seorang doktor, usai bertanyakan maklumat seorang pesakit.

“Ish… macam mana nak sembahyang, seluar pak cik ni kotor,” seorang lelaki 60-an menjawab acuh tak acuh.

“Oh, kalau pak cik ada kain, boleh tukar dulu, kalau tak ada, selagi seluar tak kena najis, masih boleh guna untuk sembahyang. Kalau dah darurat sangat, pak cik boleh guna apa yang ada, Islam ni mudah,” doktor tersebut cuba memberi jawapan terbaik, yang memudahkan.

“Tapi kalau nak sembahyang pun, tak ada surau kat sini.”

“Surau memang tak ada dekat-dekat sini. Tapi pak cik boleh sembahyang tepi katil ni.”

“Eh, tak mau pak cik! Kalau ada surau, seluar bersih, senang sikit.”


Doktor tersebut menggaru kepalanya yang tidak gatal. Bingung dengan jawapan terbaik yang perlu diberikan lagi.

Ini bukan fenomena aneh di hospital. Mencari solusi supaya sekurang-kurangnya mudah untuk pesakit beribadah. Pada waktu ini, terdapat beberapa hospital yang menyediakan surau yang selesa, mengambil konsep “satu aras, satu surau” seperti di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), “Hospital mesra ibadah” di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) dan beberapa lagi.

Namun, dalam mengisi keperluan pembawaan ISLAM dalam bidang perubatan, adakah hanya sekadar menyediakan tempat sembahyang?

ISLAM SEBAGAI AD-DEEN

Islam bukan untuk mengisi kelompangan diri pada saat memerlukan tempat bergantung tatkala berhadapan situasi genting, dan tentunya bukan sekadar solat dan puasa!

Islam adalah cara hidup. Setiap apa yang dilakukan, ada ‘guide-line’. Nak makan perlu basuh tangan, baca Basmalah, ambil lauk yang dekat, baca Basmalah sebelum makan, makan makanan yang baik dan halal serta berhenti sebelum kenyang. Dengan hanya satu rutin, banyak hikmah yang Islam ‘ajarkan’. Tentunya, daripada sebesar-besar perkara seperti adab yang perlu dijaga semasa berperang dengan musuh yang menyerang, sehinggalah rutin harian seperti masuk tandas, semua itu ada panduannya.

Perlukah berpandu? Cukuplah dengan satu anologi mudah. Perlukah rakyat kepada undang-undang? Apa akan terjadi andai kata tiada undang-undang di negara ini (secara umum tanpa melihat kepada perlaksanaan dan ketepatan penetapan undang-undang tersebut)? Ya, sudah pasti jenayah makin berleluasa. Maka dalam skop yang lebih besar dan praktikal, hanya Yang Maha Menciptakan lebih tahu apakah keperluan serta limitasi hamba yang bergelar manusia dalam mencorak kehidupan.

MISI HOSPITAL ISLAM

Dalam merencana Islam dalam aspek perubatan, pasti perlaksanaannya perlu dilihat secara menyeluruh. Tidak cukup andai dikatakan sebuah hospital itu melaksanakan Islam jika hanya sebahagian perkara yang dipandang.

“Adakah dengan nama hospital ala-ala Arab dan Islamik maka dikatakan itu Hospital Islam?”
“Hospital itu adalah hospital Islam dengan menyediakan surau di setiap wad?”
“Pesakit perempuan semestinya dirawat oleh doktor perempuan dan sebaliknya?”
“Atau hanya dengan tambahan perubatan menggunakan ayat-ayat Al-Quran, herba-herba dan bahan asli yang lain baru boleh dinamakan Hospital Islam?”


Dalam memahami konsep Hospital Islam atau secara umumnya memahami pengurusan sebuah hospital, dapat dibahagi kepada stuktur, tenaga kerja (human resource), proses kerja dan teknologi. Maka dalam menggagaskan Hospital Islam, tidak dapat tidak, kesemua aspek ini perlu dipenuhi.

Apalah erti gah dengan nama Islam bersama kemudahan ibadah yang ‘tip-top’ tetapi rawatan pesakit diberikan secara ala kadar, doktor yang tidak berkualiti di samping muka yang masam mencuka dek seharian penat melayan ‘kerenah’ pesakit, persekitaran tegang yang tidak mesra menjemput serta bayaran yang terlampau mahal sehingga hanya golongan yang berkemampuan sahaja mampu berkunjung.

TIDAK! Islam tidak mengajar begitu. Maka tidak hairan timbul isu “hospital yang diuruskan oleh orang bukan Islam tetapi aspek pengurusannya dan perkhidmatnnya jauh ‘LEBIH ISLAM’ daripada hospital yang kononnya memegang ‘title’ Islam sendiri.”

Siapa tidak terpikat andai sebaik kaki melangkah, dihadiahkan dengan senyuman di mana-mana. Hati mana yang tidak sejuk dengan layanan mesra serta berkualiti daripada doktor dan jururawat. Perkhidmatan yang cemerlang dengan penggunaan teknologi perubatan terkini serta kos yang mengambil kira kedudukan kewangan pesakit tentunya membuatkan mereka pulang dengan kepuasan. Satu hakikat yang tidak dapat dinafikan, ini yang berlaku pada kebanyakan hospital-hospital di Barat.

Pokoknya, inilah sunnatullah atau hukum alam yang perlu diperhalusi. Islam itu pula berdiri dengan Sunnatullah dan Syariatullah. Aspek ibadah pesakit perlu dijaga dan dalam masa yang sama, kualiti perhidmatan serta rawatan turut dipertingkatkan.

KONKLUSI:

1.Pembawaan Islam dalam kehidupan perlu diamalkan secara menyeluruh.

2.Konsep Hospital Islam perlu merangkumi semua aspek:
2.1 Stuktur untuk berdirinya sebuah hospital termasuk pengurusan dan organisasi
2.2 Sumber manusia iaitu tenaga kerja yang menggerakkan operasi sebuah hospital
2.3 Proses kerja iaitu operasi perkhidmatan di hospital
2.4 Teknologi dalam rangka kerja perkhidmatan

3.Misi dalam membawa konsep Hospital Islam ini sedang digagaskan oleh beberapa NGO perubatan. Menjadi keperluan untuk misi ini difahami oleh semua pihak terutamanya pelajar-pelajar perubatan dan paramedik, doktor, jururawat serta semua staf yang terlibat dalam bidang perubatan dan kesihatan.

Rujukan lanjut: http://www.islamichospitalmalaysia.com/

Friday, June 18, 2010

[Coretan dunia perubatan]: BANGKIT DARI DOSA SEMALAM

Malam ini dia on-call lagi. Empat on-call dalam seminggu ternyata amat memenatkan. Jasadnya meronta-ronta minta direhatkan. Kadang-kadang digagahkan juga hatinya untuk memujuk, supaya dapat menyesuaikan diri dengan dengan rutin kerja barunya itu.

Sedang mengelamun, tiba-tiba suara staff nurse Aliza mengejutkannya, “Dr Syafiah, ni ada seorang patient baru masuk, bed 15.”

“Oh, ok. Sekejap lagi saya jumpa dia,” lemah sahaja dia membalas.

Langkah diatur ke katil nombor 15.


“Assalamualaikum, pak cik. Saya Dr Syafiah, nak tanya tentang sakit pak cik ni.”

Seorang lelaki Melayu pertengahan abad hanya mengangguk.

Dr Syafiah membaca keterangan mengenai pesakit itu yang ditulis oleh doktor di bahagian trauma dan kecemasan.

“Hm… Pak cik ada sakit kaki dah seminggu ya. Tadi masa di bawah ada buat pemeriksaan, kemungkinan injap jantung pak cik ada jangkitan, yang mungkin juga jadi punca sakit kaki pak cik. Tapi kami masih perlu buat pemeriksaan lanjut. Sebelum ni, pak cik ada buat apa-apa pembedahan jantung untuk tukar injap ke?”

“Tak pernah pula. Ini kali pertama pak cik ke hospital, tak tahan sangat dah sakit kaki ni.”

Dr Syafiah agak hairan. Setahunya, jangkitan kuman pada injap jantung (infective endocarditis) biasanya pada pesakit yang pernah menjalankan pembedahan bagi menggantikan injap jantung sedia ada kepada injap jantung buatan (prosthetic valve), mempunyai masalah jantung sejak kecil (congenital heart disease) atau atas sebab-sebab lain, yang memerlukan dia sebagai doktor untuk bertanya lebih lanjut.

“Pak cik, saya nak tanya sikit. Pak cik pernah cucuk diri sendiri tak?” Dr Syafiah cuba bertanya dengan berhikmah, sama ada pesakit tadi pernah mengambil dadah (intravenous drug user, IVDU). Baginya, walaupun menjadi rutinnya sebagai doktor, bertanya tentang perkara penting yang dirasakan perlu dan kebiasaannya pesakit juga tanpa ragu akan menjawab sejujur mungkin, waima dalam perkara yang amat peribadi, sensitiviti pesakit juga perlu dihormati. Ya, baginya doktor perlu bijak, mengimbangi profesional dalam tindakan di samping menjaga sensitiviti pesakit.

“Adalah dulu, doktor. Masa zaman muda-muda dulu. Semua benda pun saya cuba. Tapi saya ambil kejap je, lepas kahwin saya tak ambil dah,” jujur sahaja lelaki ini menjawab walaupun kepada orang yang baru dikenalinya beberapa minit yang lalu. Semuanya dek percaya kepada sosok tubuh di depannya yang memakai kot putih itu.

“Hm… Bukan itu je doktor, masa dulu-dulu, beer pun saya minum. Tapi kadang-kadang la, bila ada function. Mula-mula tak mahu juga, tapi lepas ramai kawan-kawan ajak, saya ikut je.”
Dr Syafiah hanya mampu mengangguk. Dia tak dapat menipu, walaupun sebagai doktor dia tidak boleh ada sebarang prasangka kepada pesakit, ada sedikit kesal dan kecewa dalam hatinya, apabila mengetahui kisah saudara seaqidahnya ini.

Tiba-tiba matanya tertancap ke arah bahagian lengan kiri pak cik itu. “Pak cik, tatu ni bila pak cik buat ya?
“Oh, yang ni. Masa dalam penjara dulu.”

Dahi Dr Syafiah mula berkerut. “Dalam penjara? Kenapa pak cik masuk penjara? Boleh buat tatu pula, pak cik?”

“Haha! Doktor jangan tak tahu, kat dalam penjara ni semua ada. Jangan kata nak buat benda ni, nak dadah, rokok, semua boleh dapat. Caranya pandai-pandailah. Kenapa masuk? Sebab saya pukul orang, dah kereta dia langgar saya, tapi tak nak bertanggungjawab pulak. Apa lagi, geramlah saya!”

Hampir terlopong Dr Syafiah mendengar pengakuan itu. “Ah, macam tu apa ertinya kerajaan habiskan wang berjuta-juta ringgit setahun untuk biaya kos penjara kalau kesalahan-kesalahan itu masih bebas dilakukan?” Dr Syafiah berbisik sendiri. “Hm…keluarga pak cik tak datang sekali?”

“Mana pak cik ada keluarga, pak cik tinggal seorang. Pak cik dah bercerai 20 tahun dulu. Anak-anak tinggal dengan bekas isteri pak cik, tapi Alhamdulillah ada juga sesekali mereka lawat pak cik di rumah.”

“ALLAHUAKBAR… ALLAHUAKBAR…” Kedengaran azan Isya’ berkumandang dari masjid berhampiran.

“Maaf ye doktor, dah habis tanya ke? Pak cik ingat nak solat dulu.”

“Oh, dah pak cik. Pak cik tahu surau kat mana?”

“Ada pak cik nampak kat tepi pintu depan tu tadi. Tapi kalau ramai orang, solat kat tepi katil ni pun boleh. Islam tu mudah kan doktor?”

Dr Syafiah membalas dengan senyuman. Pertama kali kiranya ada pesakit yang meminta izin mahu bersolat sebaik mendengar seruan menghadap Sang Pencipta . Alhamdulillah, hatinya melafazkan syukur yang tak terhingga. Terubat juga penatnya hari itu.

Dia mula merenung, “Argh, manusia kerap kali menunding jari ke arah orang lain, cepat menghukum itu ini. Tapi siapa tahu, orang yang dulu hidupnya penuh dengan selut kejahilan mampu berubah, malah mungkin lebih baik daripada orang yang pernah memperlekehnya. Tiada siapa yang tak pernah lakukan kesilapan, tapi apabila datang hidayah mengetuk hati, terpulang pada diri sama ada tegar mahu memilih jalan yang membawa kepada redha Yang Maha Penyayang atau sebaliknya.”

Maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketaqwaannya, sungguh beruntung orang yang menyucikannya (jiwa itu), dan sungguh
rugi orang yang mengotorinya.
(Asy-Syams: 8-10)


Dia juga belajar sesuatu, sebagai doktor, penting baginya tidak menafikan kemungkinan untuk berubah itu. Walau siapa pun yang datang, hatta terlalu banyak kesilapan yang pernah mereka lakukan, siapa dirinya untuk menghukum. Mungkin dengan memberi rawatan terbaik akan membawa sinar harapan masa depan yang lebih cerah. Moga- moga mereka akan terbuka hati untuk lebih menghargai kehidupan dengan memilih jalan yang lebih baik kelak.

Wednesday, May 26, 2010

OPEN YOUR EYES



Look around yourselves
Can’t you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun

Such perfect harmony

Let’s start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you’re feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?


Lets start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

When a baby’s born
So helpless and weak
And you’re watching him growing..

So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we’ll see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
Alhamdulillah..

By: Maher Zain

Sunday, May 16, 2010

Menghirup hikmah di dunia kanak-kanak

Alhamdulillah, akhirnya! Setelah lebih dua bulan tidak mencoretkan sesuatu di sini. Banyak yang hendak dinukilkan, tapi apabila menghadap laptop di tengah malam setelah seharian berhempas pulas di dunia kanak-kanak, lain pula jadinya. Tanpa minta izin kepada pemilik diri, mata terus mengambil peranan badan yang meronta minta berehat seketika. Akhirnya, terpaksa merelakan coretan-coretan itu bermain dalam mimpi sahaja.



BERBALIK KEPADA YANG ASAS

Terlalu banyak yang saya belajar semasa berpencak di ‘alam kanak-kanak’ kali ini tapi bukan sedikit rakan-rakan yang menjadi trauma dengan badi paediatrics. ‘Cover bed’, ‘ward-round’, tutorial, ‘visit’, ‘presentation’ etc… Segalanya perlu sentiasa bersedia… Hingga makan dan tidur menjadi agenda keempat, lima atau mungkin keenam… Waktu petang dan hujung minggu pula hampir semuanya penuh dengan ‘meeting’ dan program. Hinggakan satu ketika, rasa tak tertahan dan hampir sahaja putus asa menguasai diri, mujur iman masih ada untuk mengingatkan,

“Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku”
(Az-Zariyat: 56)


Saat ini juga saya merasakan tak hairanlah jika ada kes doktor memarahi pesakit tatkala emosi tidak stabil lantaran kepenatan yang tak tertahan. Namun, hanya satu yang menjadi benteng, dengan niat apa kita melakukan semua ini. Jika wang, pangkat dan galmor yang dikejar, habuan penat pasti membawa kepada tindakan luar kawal.

Tetapi jika niat dipasakkan, “Dengan jalan inilah, aku mahu mencari redha-Nya, juga membawa sinar harapan buat hamba-hambanya yang lain”, insyaallah, sebaris kata-kata “ERTI HIDUP PADA MEMBERI” itu akan jadi sangat berbekas dalam melahirkan tindakan.

Ya, kuncinya NIAT yang betul dalam tindakan.

NIKMAT TEKANAN

Tatkala ini juga, saya merenung, manusia seringkali beralasan dan berkeluh kesah apabila dihimpit tugasan yang banyak lagi menyesakkan. Rahsia apakah pula yang membuatkan Rasulullah SAW cemerlang sebagai rasul ikutan umat, sebagai pemimpin negara, panglima perang, seorang suami dan bapa?

“Tanggungjawab melebihi masa yang kita ada”- As-Syahid Hassan Al-Banna

Ternyata, bukan dengan duduk bersenang-lenang, kecemerlangan itu dapat digapai dan amanah itu dapat ditunaikan. Semua itu memerlukan PENGORBANAN dan tentunya pengorbanan hanya datang apabila adanya TEKANAN.



Dengan tekanan, masa 5 minit itu akan dirasakan amat berharga. Buktinya, semasa musim peperiksaan, berapa ramai yang sanggup bersengkang mata atau langsung tidak tidur gara-gara buku belum habis dibaca? Makan minum juga mampu ditolak tepi.

Hakikatnya tekanan ibarat pedang, mampu berubah peranan mengikut si pemakainya. Ia mampu mengubah, daripada malas kepada rajin; daripada membuang masa kepada menghargai masa; dan daripada gagal kepada cemerlang! Tapi, hati-hati… Pedang juga mampu membunuh tuannya sendiri. Tak sedikit juga kecundang dek tekanan. Pokoknya, uruslah tekanan itu dengan baik, jangan biar tekanan yang mengurus diri anda!

p/s: Walaupun dengan tekanan-tekanan yang kadang-kadang agak 'memeritkan' untuk mencari hikmahnya semasa posting ini, insyaallah 'cinta' saya masih di sini.
Dr Shanti:"Atikah, continue your aim to become paediatrician."
>>Kata-kata peransang daripada 'my inspiring lecturer' sebelum berakhirnya posting Paediatrics yang memekarkan lagi cita-cita diri ini.

Wednesday, March 17, 2010

CRP 2: A picture can tell thousand of words

"Dan sungguh, akan Kami isi neraka Jahanam banyak dari kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat ALLAH) dan mereka memiliki mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan ALLAH), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengarkan (ayat-ayat ALLAH). Mereka seperti haiwan ternak, bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lengah." (Al-A'raf:179)


















Friday, March 12, 2010

CRP 1: ALKISAH POTRET KEHIDUPAN

Dua minggu berkampung di Manjung, Perak. Ternyata Community Residential Program (CRP) yang bertujuan memberi pendedahan kepada pelajar-pelajar perubatan mengenai kualiti kesihatan penduduk luar bandar; memberi pengalaman berharga, jauh melebihi objektif yang digariskan.

Banyak yang saya belajar tentang warna-warni kehidupan semasa membuat soal selidik di sebuah perkampungan nelayan dan tentunya 3 kisah ini yang paling berbekas…

HINGGA HUJUNG NYAWA



Menapak di rumah seorang atuk dan nenek, hati bagaikan tersentuh melihat kedaifan teratak ini. Walaupun begitu, ramah sahaja nenek melayan saya dan seorang lagi teman. Nenek kurus sahaja orangnya, sedikit bongkok dan berbakat menganyam tikar mengkuang.

Nenek ini, duduknya berdua bersama atuk, beberapa anak mereka tinggal berjauhan di ibu kota. Sedari awal nenek memberitahu, atuk tidak boleh bercakap kesan strok yang dihidapi sejak beberapa tahun lepas. Namun, atuk masih mampu berjalan dan bergerak seperti biasa tetapi atuk lebih selesa berada di rumah.

Jadi secara tidak langsung, kehidupan mereka banyak bergantung kepada nenek. Biasanya nenek akan berbasikal ke kedai berhampiran untuk membeli barang keperluan atau mengharapkan anak saudara mereka yang tinggal beberapa kilometer dari teratak usang itu.

“Nak kata sunyi tu memanglah. Anak-anak pun tinggal jauh. Nak berbual pun tak ada orang,” terluah isi hati nenek tatkala kami bertanya sama ada nenek terasa keseorangan di rumah, yang selalunya menjadi punca tekanan psikologi tanpa disedari terutamanya bagi warga emas.

Namun saya percaya, nenek akan terus setia bersama atuk. Dengan sisa umur yang masih berbaki, nenek dan atuk berjaya membuktikan sesuatu yang jarang dikecapi anak muda sekarang. Walaupun secara kasarnya nenek dan atuk kekurangan dari sudut material, jalinan mereka tetap mekar dan utuh. Mungkin di sinilah tersingkap nilai baraqah yang semakin dilupakan generasi sekarang. Jangan dilupa hukum alam, “Hidup tak selalunya indah, Langit tak selalunya cerah”.

CERAMAH DI TENGAH HARI



Tengah hari itu cuaca amat panas, rasa-rasa muka hampir sahaja bertukar warna, maklumlah di kampung nelayan berdekatan laut ditambah lagi dengan keadaan sekarang yang sudah lama tidak hujan. Melangkah ke sebuah rumah yang menjalankan perusahaan ikan masin, sepasang suami isteri lebih setengah abad melayan kami dengan penuh ramah.

Soal selidik yang sepatutnya hanya setengah jam menjadi hampir dua jam! Masakan tidak, kami dihidang dengan ilmu-ilmu baru oleh pak cik bekas bilal ini.

“Dulu ada juga budak-budak datang soal-soal macam ni. Dema minta pada pak cik pesanan yang boleh dibawa balik ke universiti. Ni lah yang pak cik nak pesan pada kome juga.”

“Satunya bila nak baca Basmillah, bunyinya macam ni, Bismillahirrahmanirrahim. Biasanya orang akan baca BismillahirrahmaNnirrahim. Tengok, mana ada sabdu kat situ tapi ini lah yang selalunya orang baca kat masjid-masjid pun. Kalau kome tak percaya nanti cuba lah dengar. Sama juga masa baca fatihah yang Arrahmanirrahim… bukannya ArrahmaNnirrahim… Salah kita baca fatihah yang rukun ni, tak tahulah solat kita diterima ke tak.”

“Ni lagi satu nak tahu makhraj huruf (tempat keluar huruf) yang betul. Kome tanya la kat rumah-rumah lain ke kat tempat kome ramai tak tahu formulanya. Bunyikan alif tanda atas, bawah dan depan dengan huruf yang dimatikan. Contoh makhraj untuk ‘Ba’, bunyinya Ab, Ib, Ub. Mesti sama tempat bunyinya, kalau tak salah le tu.”

“Ha, ni pak cik dah ajar, sebar-sebarkan le kat kawan-kawan tu. Ilmu ni tak boleh simpan seorang-seorang.”

BERAT MATA MEMANDANG, BERAT LAGI BAHU YANG MEMIKUL



Mulanya hampir tidak percaya saya disebalik pokok-pokok kelapa sawit itu terdapat sebuah lagi teratak usang. Mata saya liar memerhatikan keadaan rumah yang sangat-sangat menyedihkan. Bekalan elektrik hanyalah generator, bekalan air disambung daripada jiran di hadapan dan tandas juga menumpang rumah hadapan!

Namun, keletah enam orang kanak-kanak penghuni rumah ini menjadi seri menutup kedhaifan mereka sekeluarga. Tatkala melangkah masuk ke dalam, hati saya lekas terusik apabila melihat seorang kanak-kanak sekitar umur 4 tahun berselera menikmati hidangan nasi yang hanya berlaukkan kicap.

Perbualan saya dan seorang teman bersama pak cik yang merupakan ketua keluarga di rumah ini semakin rancak apabila berkisar mengenai pemakanan.

“Hah, walaupun keluarga pak cik ni tidaklah berkemampuan sangat, tapi pak cik amat menjaga bab makanan ni. Nasi sudah mesti, tapi lauk-lauk yang lain tu biasanya ikan yang pak cik tangkap di laut.”

“Sayur pun kami makan yang tanam sendiri, tak makan sayur beli ni, terutama sawi. Jangan kome tak tahu berjenis-jenis racun disemburnya pada sayur tu. Cili pun sama. Jadi ulam-ulam pahit inilah yang pak cik makan setiap hari”

“Kalau nak tahu lagi, kami tak makan Ajinomoto ni. Benda-benda tambahan macam inilah sebenarnya yang sebabkan penyakit. Sebab tu kalau nak tengok, nenek moyang kita dulu mana ada sakit-sakit ni, sekarang ni usah cakap, kalau ke klinik tanya, kebanyakannya mesti kencing manis dan darah tinggi.”

Benar, fakta yang tidak dapat disangkal. Jika dulu majoritinya penyakit berjangkit, kini penyakit-penyakit kronik seperti kencing manis, darah tinggi, strok dan sakit jantung menjadi igauan ngeri.

Mungkin keluarga ini kekurangan dari segi materialnya untuk membeli bahan makanan yang ‘bersalut’ racun serangga, penuh dengan MSG apatah lagi makanan segera yang ‘berisiko tinggi’ seperti KFC dan McDonald, tetapi sekurang-kurangnya mereka sedikit terselamat daripada trio penyakit semakin popular di Malaysia; kencing manis, darah tinggi dan sakit jantung. Kita pula bagaimana? Tidak sanggup pula membayangkan itulah yang menjadi santapan sehari-hari?

Sebelum berangkat pulang, pak cik dengan murah hatinya menghadiahkan kami ranting kayu tongkat ali yang pak cik dapatkan sendiri. Menurut pak cik, walaupun rasanya amat pahit apabila diminum air rebusan ranting tersebut, insyaallah khasiatnya jauh lebih baik daripada yang telah diproses seperti yang ada di pasaran.

Dan harga sebenar ranting tongkat ali ini di pasaran mencecah lebih RM100 dengan kuantiti satu beg plastic yang kami bawa! (p/s: sempat juga pak cik membetulkan salah tanggapan bahawa tongkat ali hanya untuk lelaki dan kacip Fatimah untuk wanita. Hakikatnya kedua-duanya baik diamalkan untuk lelaki dan perempuan).

~Kredit buat teman bersoal-selidik merangkap driver berhemah, roommate di UniKL dan ketua kampung, Cik Hakimah (insyaallah doctor to be) yang tekun bersama-sama bekerja sehari suntuk, jasamu dikenang~

Thursday, February 18, 2010

FEMINISME and MEDICINE



Berakhirnya posting obstectric and gynaecology (perbidanan dan sakit puan) baru-baru ini benar-benar membuka minda saya tentang banyak perkara, daripada amanah yang hakikatnya tergalas di bahu hinggalah kepada pencerahan mengenai perjuangan wanita.

MATLAMAT

“OK, can you tell me why you want to become a doctor?” lontar Prof Jamy ketika kelas posting ini yang pertama. Soalan yang sangat biasa untuk freshie first year ketika minggu orientasi tetapi agak pelik untuk kami yang sudah masuk tahun ketiga bergelumang dengan dunia yang serba mencabar ini.

“Yes, Atikah?”

Saya terkesima seketika. Tidak terjangka kiranya menjadi manusia terpilih dalam kelas itu untuk menjawab soalan yang biasa tetapi masa dan tempatnya luar biasa untuk kami pada keadaan sekarang. Now, for whatever reason, we still need to face the real journey of being a medical student and insyaallah, as a doctor!

“Hm… for me, I take it as amanah, Prof,” walaupun mulanya agak ragu-ragu apakah reaksi mereka, alhamdulillah, akhirnya terluncur juga ayat itu dari mulut saya.

“Oh, ok, what sort of amanah did you talking about?”

“Amanah as a muslim, as a daughter and as a sister.”

Beberapa pelajar lain turut ditanya. Ada yang menjawab kerana minat, kerana memang berfikir di sinilah jalan hidupnya dan tidak kurang juga kerana harapan ibu bapa malah ada yang terus termanggu tanpa sepatah jawapan.

Beberapa hari selepas itu, saya mula merenung kembali tuntutan kepada jawapan saya itu. Kalau AMANAH itu yang menjadi sandaran, bermakna perlu dilakukan sehabis baik.

Idealnya, penat, malas, tak minat wajib ditolak ke tepi. Namun, menyedari diri ini hanyalah insan biasa yang adakalanya turut tersungkur menyembah gelodak jiwa, saya mula merenung tamsilannya.

Pada awalnya tiada apa-apa tarikan bahagian obstectric and gynaecology (O&G) ini kepada saya. Hati lebih cenderung kepada surgery yang kritikal dan peadiatrik yang dapat bersama kanak-kanak comel.

Tapi, betullah kata orang. Tak kenal maka tak cinta. Kini ‘cinta’ saya berputik lagi di O&G. Tetapi kali ini mekarnya bersama AMANAH yang kian dirasakan.

Ah, masakan tidak, di sini sahaja rata-rata pakarnya adalah golongan Adam, tidak kurang juga MO (medical officer) yang bertugas. Khabarnya di PPUM juga begitu. Tidak tahulah mengapa, bidang yang sepatutnya perlu dimonopoli golongan hawa menjadi sebaliknya. Mungkin realiti bekerja tidak jejak di minda sedar saya.

Tentu sahaja O&G tersangat sibuk. Teringat kata-kata konsultan di sini, Dr Viji, ketika ditanya jadualnya bagi mengatur wardround bersama medical student,“I don’t know what I’m going to do tomorrow and even this evening. I have no specific time to eat, to sleep. You know, women can deliver their baby at any time.” Nah! Tak hairanlah ramai doktor wanita yang sudah berkeluarga lebih berkira-kira melanjutkan pelajaran di bidang kepakaran lain. Saya? Wallahu’alam, mungkin di situlah letaknya erti pengorbanan, dan mungkin kuncinya pada persefahaman.

“AKU INGIN MENYAMPAIKAN DAKWAH INI HINGGA KE JANIN DI DALAM PERUT IBUNYA”- Asy-syaheed Hassan Al-Banna.



Pernah dengar kata-kata ini,”Anak-anak ibarat kain putih, ibu bapalah yang mencoraknya”?

Semasa di labour room, biasanya jika tiada kes kecemasan, bayi akan diberikan susu ibu sejurus selepas lahir. Ini kerana, selain mewujudkan ikatan antara ibu dan anak, dipercayai jika bayi diberikan susu ibu dalam masa setengah jam pertama selepas lahir, maka akan mudahlah untuk bayi tadi menerima susu tersebut pada masa akan datang.

Sudah sedia maklum 1001 khasiat susu ibu berbanding susu formula. Antaranya membina sistem imun badan si anak untuk mengelak daripada penyakit dan juga sebagai sumber nutrien lengkap terbaik yang paling sesuai bagi bayi.
Mengapa mesti setengah jam pertama? Pasti ada hikmah tersirat di sebalik hasil kajian sains ini.

Maka, tidak hairanlah Islam mengajar supaya mengazankan bayi lelaki dan mengqamatkan bayi perempuan sejurus selepas lahir. Nampak mudah dan remeh, tapi saya percaya pasti ada kesan jika kalimah pertama yang kedengaran waktu si kecil mula mengenal kehidupan adalah kalimah yang mengagungkan kebesaran Tuhan yang Maha Esa, motivasi beribadah dan menuju kejayaan.

Oleh sebab keluasan tempat yang terhad, maka di sini bapa tidak dibenarkan ada bersama ketika proses kelahiran bayi. Maka, boleh dikatakan setakat ini tidak pernah pula saya melihat bayi diazankan atau diqamatkan.

Mungkin nampak pelik di sini, tetapi saya teruskan juga mencari-cari jantina bayi dan berbisik di telinga untuk mengazankan atau mengqamatkan. Mungkin agak terlewat waktunya kerana itupun setelah ditempatkan di bilik khas bayi, setelah mendengar pelbagai kata-kata, “Wah,tembamnya baby ni”, “Eh, kecilnya dia”.

WOMEN’S HEALTH CENTER



Idea ini apabila pensyarah saya, Dr Rosy, mengeluh memberitahu realiti betapa taraf kesihatan untuk ibu-ibu mengandung sebelum dan selepas bersalin di negara ini, masih jauh ketinggalan berbanding Barat.

Selain peruntukan yang terhad berbanding jabatan-jabatan lain, prasarana juga agak ketinggalan. Buktinya saya melihat sendiri, hanya apabila Cervical dilatation mencecah 8-9 cm baru dibawa ke labour room, atas alasan tempat bersalin yang terhad. Setidak-tidaknya ini scenario di hospital yang mendapat jolokan ‘Baby producing hospital’ yang statistik kelahiran mencecah 7000-8000 setahun.

Buktinya, kadar kematian wanita semasa bersalin dan akibat komplikasinya, masih berbeza dengan di negara ini. Komplikasi bersalin seperti post-partum hemorrhage (pendarahan selepas bersalin) yang masih menjadi igauan di negara ini telah dapat diminimumkan di negara-negara maju.

Jika masih ragu-ragu, lihat sahaja IJN (Institut Jantung Negara) yang diwujudkan khas bagi pesakit-pesakit jantung dengan kepakaran serta rawatan terkini. Maka, tidak mustahil jika diwujudkan pula Women’s Health Center khas bagi wanita.

Jika isu wanita gah diperjuangkan di pentas perundangan, politik, sosial, malah di peringkat kampus, mengapa tidak diberi perhatian pula dalam aspek kesihatan. Jangan dipandang enteng, Obstectric misalnya perlu ‘bermain’ dengan dua nyawa dan Gynaecology pula sebahagiannya menjadi permulaan pembentukan generasi pewaris ummah dan negara.

BERPIJAK DI BUMI NYATA

Merenung kembali impian dan harapan, kadang-kadang terasa masakan lautan luas terhampar mampu diduga dengan kail yang panjang sejengkal.

Jika, ya, Alhamdulillah. Jika tidak, Alhamdulillah juga, pasti ada hikmah tersirat.

Bukankah kehebatan Sultan Muhammad Al-Fateh juga bermula dengan impian menjadi sebaik-baik raja seperti yang dinukilkan Rasulullah SAW?