Saturday, April 11, 2009

DI MANAKAH KITA?

“Sebelum akak pergi ni,satu yang betul-betul nak pesan,masa jadi student ni,belajarlah ilmu spiritual. Sambil belajar ilmu medic ni,belajar jugak ilmu agama ni.”
“Seriously akak cakap,kalau tak ada pegangan dan pengharapan betul-betul pada Allah,mesti tak akan sanggup teruskan nanti.Especially masa nak exam,rasa macam nak pergi tingkat 14 kat PPUM tu…”

Itu pesan buddy yang baru habis peperiksaan akhir sebagai pelajar perubatan dan insyaallah beberapa minggu lagi bakal bergelar doktor semasa kami berjumpa sebelum dia berangkat pulang bagi menumpahkan jasa di negeri kelahiran tercinta.
“Jika ALLAH menolong kamu maka tidak ada yang dapat mengalahkanmu,tetapi jika ALLAH membiarkan kamu(tidak member pertolongan)maka siapa yang dapat menolongmu setelah itu?Karena itu hendaklah kepada ALLAH sahaja orang-orang mukmin bertawakal.”
(ALI-IMRAN:160)
Besarnya pengharapan seorang hamba kepada pemilik sekalian alam ini,yang acap kali semakin terasa ketika diri diuji,terasa lemah dan berhadapan situasi yang benar-benar membuatkan kita berasakan,KERDILNYA DIRI INI.


Dalam satu kajian oleh seorang angkasawan dari NASA,tenaga yang diperlukan bagi menghasilkan satu atom besi (Fe) tidak akan terjangkau walaupun dengan jumlah tenaga yang ada pada matahari. Sepertimana yang kita sedia maklum,matahari merupakan salah satu sumber utama tenaga bagi sistem suria ini. Jika dibandingkan bumi dengan matahari,betapa bumi lebih kerdil daripada matahari.
Dalam satu kajian lain,dengan diameter yang sama,bebenang yang terdapat pada sarang labah-labah jauh lebih kuat daripada besi. Perhatikan firman ALLAH ini:
“Perumpamaan orang-orang yang mengambil pelindung selain ALLAH adalah seperti labah-labah yang membuat rumah. Dan sesungguhnya rumah yang paling lemah ialah rumah labah-labah,sekiranya mereka mengetahui.”
(AL-`ANKABUT:41)


Nah,sudah terang ALLAH menyatakan rumah labah-labah yang paling lemah dan kalau diperhatikan waima dengan tiupan angin sahaja boleh memusnahkannya.
“Perumpamaan-perumpamaan ini Kami buat untuk manusia; dan tidak ada yang akan memahaminya kecuali mereka yang berilmu.”
(AL-`ANKABUT:43)
Berdasarkan hujah di atas,secara matematikalnya,dapat disimpulkan:

BUMI < MATAHARI < BESI(Fe) < SARANG LABAH-LABAH(rumah paling lemah)

Jika dibandingkan pula,kita,sebagai MANUSIA yang hidup di muka bumi ini, DI MANA PULA LETAKNYA??? Subhanallah,betapa KERDILnya diri ini,betapa LEMAHnya hambaMu ini…..

1 comment:

  1. waa macam usrah.. huu sori.. sy tak taw bile nk ganti usrah

    ReplyDelete