Saturday, January 9, 2010

KASIH membawa ke syurga~

Alhamdulillah, sudah 3 minggu saya ‘bergelumang’ dengan realiti di klinik kesihatan selepas tamat berpencak dua posting di hospital, surgery dan medicine. Tentunya pengalaman di Klinik Kesihatan Bukit Kuda terutama semasa variety posting amat berguna, daripada blood taking yang sangat exciting (walaupun ada juga yang akhirnya minta tolong nurse setelah 2 kali cucuk tak dapat), berjumpa kanak-kanak yang comel untuk diukur dan ditimbang, bertemu ibu-ibu mengandung yang berdebar menanti cahaya mata, ber ‘main’ dengan urin yang agak memualkan, sehinggalah bekerja seperti melengkapkan puzzle di farmasi!


Namun, ada ‘sesuatu’ yang menyentuh hati saya… Ketika posting di Mother,Child Health (MCH) di Antenatal Clinic, saya berpeluang bertemu ibu-ibu mengandung, daripada seawal beberapa minggu sehingga kandungan berusia 38 minggu; yang hanya menunggu hari untuk seorang insan mula mengenal reality kehidupan setelah ‘terkurung’ kegelapan dalam rahim seorang ibu.

Sebelum ini ramai yang menyatakan betapa ‘sukarnya’ menjadi seorang ibu; yang perlu MENGANDUNG selama 40 minggu, MELAHIRKAN yang dikatakan rasa sakit yang kedua dasyatnya selepas sakit sakaratul maut, MENYUSUKAN dan MEMBESARKAN dengan berdepan pelbagai kerenah daripada seorang bayi, kanak-kanak, remaja dan dewasa.

Di sini, saya belajar realiti seorang ibu yang MENGANDUNG. Bukan sekadar perlu kuat membawa perut yang makin hari makin memboyot, bahkan seorang nurse mengkhabarkan…

“Selepas kandungan berusia 20 minggu perlu datang buat follow-up untuk check di klinik setiap bulan…”



“Selepas kandungan berusia 36 minggu perlu datang buat follow-up untuk check setiap minggu sampai bersalin…”

“Kandungan mesti berusia lebih 20 minggu kalau nak suntik dengan ATT (anti-tetanus toxoid)…”

“Kalau ada kriteria ni kena buat MGTT; antaranya ada family history of gestational diabetes (kencing manis masa mengandung), obese mother, history of abortion, history of stillbirth (gugur) dan ada proteinuria (protein dalam air kencing) masa test urine dipstick…”


*Untuk prosedur MGTT (modified glucose tolerance test), ibu-ibu akan diminta puasa bermula jam 10 malam pada hari sebelum appointment di klinik. Pagi keesokan harinya, di klinik, darah kira-kira 2-3 ml akan diambil buat pertama kali untuk diuji kandungan glukosa, kemudian perlu minum air glukosa yang disediakan (75 mg glukosa dalam 200 ml air kosong… bayangkan, manisnya!!!). Dua jam kemudian, darah akan diambil sekali lagi untuk melihat paras glukosa.

“Bilangan bayi bergerak juga perlu ada rekod. Mesti lebih 10 kali dalam masa 12 jam, biasanya dari 9 pagi sampai 9 malam. Tulis waktu bayi bergerak untuk kali yang kesepuluh…”

*Ramai juga ibu-ibu yang mengabaikan sahaja ‘arahan’ ini mungkin kerana sibuk bekerja. Cuma, perlu bersedia menadah telinga mendengar ‘syarahan percuma’dari nurse yang bertugas.

Ini belum termasuk kes-kes jika tekanan darah si ibu tinggi, paras hemoglobin di bawah 11.0 g/dL, bayi kurang bergerak dan bermacam-macam lagi kondisi yang jika tidak diberi perhatian, boleh membawa mudarat kepada si ibu dan bayi terutama semasa proses kelahiran.

Datang ke klinik juga pastinya ibu-ibu yang berkerja perlu meminta pelepasan keluar sebentar semasa waktu kerja, bergegas ke klinik tatkala waktu rehat atau setelah habis bekerja. Di klinik pula, pastinya ‘masa menunggu’ menjadi amat menguji kesabaran (situasi yang menjadi isu penting dalam aspek pengurusan kesihatan di seluruh dunia).

Maka…

Jika kamu seorang IBU, tahniah kerana berjaya melalui proses yang amat menguji kesabaran dan ketahanan…

Jika kamu seorang AYAH, hargailah isteri yang menghadiahkan cahaya mata tak ternilai harganya…

Jika kamu seorang ANAK, jadilah anak penyejuk mata pendamai hati…

Jika kamu bakal bergelar IBU, persiapkan dirimu untuk memahami “erti hidup pada memberi”…

Jika kamu bakal bergelar AYAH, carilah yang akan mampu menjadi “seorang IBU” buat zuriatmu…



p/s: sempat juga saya menitipkan sms buat ibu setelah terpana, sebaik pulang dari Klinik Bukit Kuda, “Payah juga rupanya mengandung ni, tadi masuk klinik praktikal baru along tau. Kena follow-up selalu, kena injection, ambil darah. Terima kasih ibu.”
“ Tau pun. Kadang-kadang pergi klinik kena naik motor sendiri, naik bas. Ada yang hujan lagi…” balas sms dari ibu tercinta yang gemar bercerita kepada kami adik-beradik pengalaman ‘dulu-dulu’.
Hmm… nampaknya banyak lagi kisah kehidupan tersurat yang belum saya selongkari…

No comments:

Post a Comment