Sunday, August 15, 2010

MANUSIA BERHATI BINATANG!

Mungkin entri kali ini berbaur sedikit emosi. Ya, marah, geram, sedih, pelik, semuanya bercampur! ‘Mood’ menyambut Ramadhan juga turut terkena tempiasnya. Saban hari, kes-kes buang bayi terpampang di dada akhbar dan ‘menghiasi’ paparan berita di televisyen.


Tidak mahu berbicara panjang betapa berhati ‘binatang’nya manusia itu! Bayi comel tanpa sekelumit dosa menerima hukuman kerakusan si ibu (mungkin juga tak selayaknya dipanggil IBU!). Dilempar ke dalam tong sampah, tempat pelupusan sampah, longkang, dan paling menusuk, lubang tandas turut dihumban si kecil itu.


Tatkala ini juga, mulalah ramai yang melatah. Kononnya mencari penyelesaian di sebalik ‘musibah’ yang berlaku. Diri ini cuma mampu tersenyum sinis bila terdengar cadangan “hukuman mati mandatori atau penjara 30 tahun jika sabit kesalahan”, “pembukaan pusat penjagaan bayi tanpa ibu bapa”, “ujian DNA akan dilakukan untuk mengenalpasti individu bertanggungjawab”. Bukan memperlekehkan usaha ini tapi lebih melihatnya akan jadi isu bermusim jika langkah pencegahan sekadar bermain lingkungan ‘menghukum dan menjaga’.

TREAT THE CAUSE

Seorang lelaki separuh abad yang menghidap penyakit darah tinggi sejak 10 tahun lalu, dihantar ke Unit Trauma dan Kecemasan sebuah hospital akibat bahagian kanan kaki dan tangannnya lemah secara tiba-tiba berserta mulut herot, air liur meleleh dan kesukaran untuk menelan. Diagnosis utama, pastinya stroke! Plain CT scan segera dilakukan dan didapati pendarahan dalam otak (hemorrhagic stroke). Dalam perubatan, langkah untuk menguruskan pesakit strok terbahagi 3:

1. Merawat punca (treat the underlying cause)
2. Mengelakkan berlaku strok yang seterusnya (prevent further stroke)
3. Mengelakkan dan merawat komplikasi (prevent and treat complications of stroke)

Dalam kes ini, tekanan darah yang mencecah 200++mmHg merupakan punca berlakunya pendarahan dalam otak. Maka, pesakit diberikan ubat bagi menurunkan tekanan darah (tetapi perlu secara perlahan-lahan dan tidak drastik supaya tidak berlakunya strok akibat kekurangan darah ke otak pula). Kemudian, setelah tekanan darah pesakit kembali stabil, barulah pesakit akan menjalani fisioterapi bagi mengembalikan semula fungsi kaki dan tangan yang lemah secara beransur-ansur. Dalam masa yang sama juga, bahagian yang lemah juga perlu digerakkan dalam selang masa tertentu supaya tidak mendapat luka (pressure sore).

Berbalik kepada isu buang bayi, bukan pula saya katakan hukuman kepada ‘manusia yang berhati binatang’ itu tidak perlu, bahkan cadangan pembukaan pusat jagaan bayi terbuang ini juga satu langkah yang mencerminkan pihak-pihak bertanggungjawab memandang serius isu ini. Cuma, langkah ketiga digembar-gemburkan tetapi bagaimana pula untuk merawat punca dan mengelakkan berlakunya kejadian-kejadian seperti ini pada masa akan datang?

BERBALIK SEMULA KEPADA ISLAM SEBENAR

Melihat senario yang semakin memualkan ini, pasti ramai turut ligat berfikir, apa puncanya?

Mungkin ini satu peringatan dari Yang Maha Kuasa buat kita semua. Tatkala akal manusia buntu memikirkan punca dan solusi terbaik kepada ‘musibah’ ini, jangan sombong untuk merujuk kepada Yang Maha Menciptakan.

“Dan milik-Nya meliputi segala apa yang ada di langit dan di bumi, dan kepada-Nyalah (ibadah dan) ketaatan selama-lamanya. Mengapa kamu takut kepada selain Allah? Dan segala nikmat yang ada padamu (datangnya) dari Allah, kemudian apabila kamu ditimpa kesengsaraan, maka kepada-Nyalah kamu meminta pertolongan. Kemudian apabila Dia telah menghilangkan bencana dari kamu, malah sebahagian kamu mempersekutukan Tuhan dengan (yang lain), Biarlah mereka mengingkari nikmat yang telah Kami berikan kepada mereka; bersenang-senanglah kamu. Kelak kamu akan mengetahui (akibatnya).”
An-Nahl: 52-55




Betapa kita kini menerima amaran demi amaran. Banjir, tanah runtuh, puting beliung, keruntuhan akhlak remaja… Ada mesej yang perlu direnung.

Solusi berbalik kepada ISLAM bukan retorik atau idealistik. Institusi kekeluargaan dan media massa perlu mengambil peranan. Sistem pendidikan negara seharusnya mampu mencorakkan generasi yang mampu memimpin dan membangunkan ummah.Nah! Akhir sekali… bertemu kepada kuncinya, SISTEM PEMERINTAHAN itu sendiri!

2 comments:

  1. salam..bagus sekali
    aku penah di pulaukan pensyarah bila berkata tentang sistem pemerntahan adalah solusi bagi gejala remaja hari ini...

    tapi nampknya , itu adalah jalan terbaik. Allah menjadikan kita di atas muka bumi ini. Maka Allah adalah hakim terbaik buat sekalian manusia.

    bersama ke arah pemerintahan ISLAM...untuk berhukum kepada hukum ISLAM

    ReplyDelete
  2. sabar2... kalau semua orang Islam faham Islam, amanlah Malaysia ni...

    yup, ISLAM is the way of life, the only solution for "problemS" that happen nowadays (^_^)

    ReplyDelete