Thursday, May 21, 2009

UKURAN KEFAHAMAN

Penat baru balik dari menjadi AJK sebuah program berbentuk kem belum lagi hilang. Tambahan lagi terpaksa berkemas-kemas barang di kolej dan jadual elektif di makmal serta klinik pula sangat padat. Tapi tentunya ada `buah tangan` berharga yang menjadi bekalan sepeninggalan saya daripada program itu.

Rata-rata komen yang diterima dalam penilaian kepada peserta terutama daripada bidang perubatan dan pergigian adalah "kurang thaqafah(ilmu)" yang semestinya merujuk kepada pemahaman peserta dalam erti kata dalam memberi hujah mahupun dalil.


Saya sendiri ada pengalaman berdiri di atas kerusi dalam satu program dek gagal memberi hujah berdasarkan dalil naqli(dalil daripada al-quran atau hadith).

Persoalannya,"Adakah kefahaman seseorang itu hanya didasari oleh sebanyak mana hujah yang boleh dilontarkan tatkala diasak dengan pertanyaan dan provokasi?"
Benar,saya tidak menolak keperluan dan kepentingannya namun acap kali praktikaliti itu dipandang enteng berbanding teoritikal.
"Bukankah itu namanya bersikap ekslusif?"

"Bukankah ilmu agama itu wajib bagi setiap orang yang bergelar muslim?"

Antara sedar atau tidak kita sebenarnya telah meletakkan kayu ukur seseorang itu dengan pandangan zahir kita sendiri. Itu belum dikira aspek penampilan yang seringkali juga menjadi topik hangat perbincangan dan dalam sesi luahan rasa.



Adakah kita lupa,Khalid al-Walid atau dikenali juga sebagai "sword of ALLAH", merupakan seorang panglima tentera yang hebat semasa zaman Rasulullah dan para sahabat sehingga Rom dan Parsi berjaya ditawan. Namun,beliau bukanlah seorang yang terkenal dalam meriwayatkan hadith walaupun beliau antara sahabat yang rapat dengan Rasulullah. Beliau adalah salah seorang sahabat hasil tarbiyyah Rasulullah yang juga contoh bagaimana dengan asas keimanan yang kukuh,beliau memaksimumkan kelebihannya yang dari kecil sememangnya dilahirkan sebagai seorang pahlawan,demi kemenangan Islam tercinta.

Begitulah, Allah menetapkan keupayaan,kelebihan, dan keistimewaan manusia berbeza-beza. Namun,yang paling penting bagaimana setiap posisi itu dioptimumkan peranannya dengan kefahaman yang jelas demi Islam tercinta.

Teori yang mudah,namun praktikalnya .......

No comments:

Post a Comment