Sunday, February 13, 2011

Revolusi kebangkitan… AYUH, TERUSKAN MELANGKAH!!!

Setelah 30 tahun, akhirnya pemerintah kuku besi Hosni Mubarak akur juga dengan suara rakyat. Aura kebangkitan yang mencetuskan revolusi baru yang bermula di Tunisia, terus marak di Mesir, dan beberapa negara lain tak kurang juga turut menyambut penangannya.

Dengan pelbagai pihak mula berkira-kira kemungkinan yang akan berlaku, tetapi apa yang diharapkan, ini adalah satu permulaan kepada sebuah episod kebangkitan perjuangan.



Aura revolusi yang tak terhenti di sana turut melebarkan tempiasnya ke sini. Insyaallah esok bermulanya satu lagi helaian baru dalam kamus kehidupan diri ini apabila melangkah bergelar “final year medical student”.

Hari-hari esok menjanjikan sebuah harapan, tak kurang juga cabaran dan ujian untuk ditempuh. Ya, itu PASTI! Tatapi inilah harga dan makna pada sebuah kehidupan. Bukankah Rasulullah SAW adalah kekasih Allah SWT, tetapi baginda adalah orang yang paling banyak diuji? Yakinlah wahai diri, walau apa yang menunggu dirimu di sana nanti, itu hadiah dari Allah yang mematangkan dan untuk menjadi lebih kuat. Dengan amanah-amanah yang tergalas, lakukanlah yang terbaik…hanya untuk mencari redha-Nya. “Jangan takut dan jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama-sama dirimu”.

“Dan berjihadlah kamu di jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu, dan Dia tidak menjadikan kesukaran untukmu dalam agama… Maka laksanakanlah solat dan tunaikanlah zakat, dan berpegang teguhlah kepada Allah. Dialah Pelindungmu; Dia sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.”
(Al-Hajj:78)


Allah…
Pimpini diriku,
Untuk bangkit semula
meneruskan langkah perjuangan ini
Cekalkan hati dan semangatku
Kurniakan ketabahan
Agar mimpi jadi nyata
padaMu ku meminta

Dan ku mohon agung kudratMu
Wahai Tuhan Yang Satu
Segalanya dariMu




Ayuh, TERUSKAN MELANGKAH!!!

No comments:

Post a Comment