Monday, April 9, 2012

MEREKA ANUGERAH TERINDAH DALAM HIDUPKU

ALHAMDULILLAH, ALHAMDULILLAH, ALHAMDULILLAH. ALLAHUAKBAR! Syukur ya ALLAH yang Maha Mengurniakan nikmat kejayaan buat hamba yang kerdil ini. Sungguh, tiada daya dan usaha melainkan dengan sandaran doa dan tawakal hanya kepadaMU, wahai Tuhan sekalian alam.



Alhamdulillah, titisan air mata penuh kesyukuran bergenang di kolam mata. Insyaallah diri ini bakal memikul amanah untuk berkhidmat di lapangan ummah sebagai seorang doktor dalam masa lebih kurang dua bulan lagi. Terima kasih ya Allah, hanya Engkau yang Maha Mengetahui betapa nikmat ini disyukuri setelah mujahadah dalam berdepan dengan tarbiyyah daripada-Mu. Syukur juga ya Allah kerana mengurniakan insan-insan hebat berdampingan dengan diri ini.



Sepenuh penghargaan buat suami tersayang, Mohd Hafez bin Sabri, terima kasih atas segalanya. Alhamdulillah 7 April lepas juga genap 6 bulan diri ini bergelar seorang isteri kepada seorang pejuang. Segalanya menjadi memori indah yang sentiasa terpahat di hati; semangat yang dirimu lontarkan tatkala diri ini berdepan ujian, sokongan yang tak berbelah bahagi untuk diri ini terus berjihad di lapangan ilmu serta nasihat untuk terus kuat menggalas amanah-amanah yang terbentang. Walaupun sibuk dengan tugasan dan amanah yang menghimpit, jarak Ipoh-KL tak membataskan dirimu untuk saban minggu “menziarahi” diri ini yang tahap kesihatan sangat tak menentu. Terima kasih sayang… Insyaallah diri ini akan berusaha yang terbaik untuk menjadi isteri solehah dan serikandi yang bersama-sama dalam perjuangan.



Penghargaan yang tak terhingga juga buat ibu dan ayah yang membesarkan dan mendidik diri ini sejak kecil. Alhamdulillah hasrat ibu dan ayah untuk melihat along bergelar doktor tercapai. Ibu ayah yang setia mendengar rintihan dan memberikan sokongan tatkala diri bergelut dalam jihad di medan ilmu. Sejak di bangku sekolah lagi, mungkin along bukan seperti yang lain yang dikurniakan Allah kecerdasan luar biasa, namun Alhamdulillah, dengan berkat usaha dan berkat doa ibu ayah yang tak pernah putus, Allah permudahkan urusan dan kurniakan kejayaan. Terima kasih ibu ayah… Insyaallah diri ini akan berusaha yang terbaik untuk menjadi anak solehah dan aset buat kalian di akhirat kelak.

Terima kasih juga buat mak dan abah di Ipoh, Perak atas doa dan restu serta memahami diri ini. Juga buat adik-adik yang seramai 19 orang ^_^ Insyaallah kalian juga bakal melakar kejayaan-kejayaan buat Islam, keluarga dan ummah. Tak lupa juga buat saudara mara yang membantu dan mendoakan, terima kasih…

Buat guru-guru yang mendidik diri ini sejak kecil; di Pasti An-Nur Felda Besaut, Taski Al-Huda, SK Pintas Puding, SMK Tun Ismail serta para pensyarah di Pusat Asasi Sains Universiti Malaya (PASUM) dan Fakulti Perubatan Universiti Malaya. Terlalu ramai untuk ditulis nama satu persatu namun insyaallah jasa kalian sentiasa terpahat di ingatan dan doa. Terima kasih cikgu, teacher, doktor dan prof… Doakan anak didikmu ini istiqamah dan ikhlas dalam menuntut ilmu serta akan terus melakar kecemerlangan dalam jihad di medan ilmu.

Seterusnya terima kasih tak terhingga khusus buat sahabat-sahabat seperjuangan di bumi Universiti Malaya yang memberikan sokongan, berkongsi ilmu dan nasihat. Untuk sahabat-sahabat study group yang sentiasa bersama terutama fasa-fasa genting bila kesihatan diri teruji, semoga kita akan bertemu lagi nanti sebagai pakar-pakar perubatan, insyaallah… Juga buat adik-adik usrah yang sentiasa mendoakan dan memberikan sokongan, terima kasih banyak, semoga ukhuwah yang terjalin kerana Allah ini berkekalan hingga ke syurga-Nya… Penghargaan juga buat seorang sahabat istimewa yang terjalinnya ukhuwah sejak di SMKTI, Kak Nazura, terima kasih atas sokongan dan doa. Maaf mungkin jarak dan kepadatan jadual membataskan perhubungan, namun insyaallah dirimu sentiasa dalam ingatan…

Last but not least, buat mujahid kecil yang masih belum melihat dunia, setia menanti di alam rahim untuk memikul amanah menjadi khalifah yang hakikatnya amat besar. Alhamdulillah, dengan kehadiranmu, ummi makin mengerti erti mujahadah. Walau ujian kesihatan datang tatkala ummi berdepan dengan final exam lepas dirasakan amat berat, namun ummi sedar amanah untuk mendidikmu menjadi hamba Allah yang bertaqwa, anak soleh dan mujahid pejuang Islam satu hari nanti, jauh lebih berat. Terima kasih kerana “menemankan” ummi menjadi wakil abi untuk study dan sama-sama berdepan final exam. Ahlan wasahlan mujahid kecilku ^_^ Semoga kehadiranmu membawa berkat serta menyuburkan lagi mawaddah dan rahmat buat bait haraki ummi dan abi, amen…

3 comments:

  1. tahniah kak tikah :) i love u.

    ReplyDelete
  2. ainaa: alhamdulillah, terima kasih dik. i love u too =)

    kim: sile2, awak jugak antara yang banyak berjasa ^_^

    ReplyDelete