Tuesday, May 26, 2009

KENAPA MEREKA BERSATU??

“Marni, tengok tu, budak-budak Chinese tengah belajar PE (physical examination) dengan senior diorang. Lepas tu kawan-kawan yang lain boleh je ikut sekali. Kenapa ya nampak mereka ni bersatu, kita yang Muslim sendiri pun tak macam tu?”

“Emm,sebab bangsa diorang sama agaknya.”

Bangsa yang sama? Tapi kalau nak kata mereka bersatu atas title bangsa, bukankah kita juga berbangsa yang sama? Bukan sekadar bangsa,malah sama berdiri di atas satu aqidah yang sama dan sering diajar erti persaudaraan ataupun UKHUWAH.

Tapi mereka,mungkin perkataan ukhuwah pun tak pernah dengar. Mungkin ada tapi setakat ini tak pernah pula saya mendengar salah seorang daripada mereka mengingatkan yang lain supaya bersatu dan saling tolong-menolong. Sedang kita,acap kali isu ukhuwah ditimbulkan baik secara individu mahupun dalam sesebuah organisasi.

Pernah juga saya mendengar, strategi dalam bidang yang memang mereka monopoli di negara ini iaitu dalam berniaga. Mereka akan saling membantu antara satu sama lain, sehingga pemborong boleh menjual barang kepada peniaga yang `sama bangsa dengan mereka` dengan harga yang jauh lebih murah. Sedangkan manusia bergelar Muslim sendiri sanggup melingkupkan perniagaan saudara sendiri dengan pelbagai cara kerana takutkan persaingan.

Bukan niat saya menimbulkan sentimen, tapi sesuatu harus dipelajari dari mereka dalam mencari erti sebenar ukhuwah islamiyyah dan juga dalam kehidupan bermasyarakat.

KENAPA???

Saya sendiri masih tertanya-tanya. Setakat ini pada hemat saya,hal ini mungkin disebabkan oleh mereka terdesak dalam keadaan menjadi golongan MINORITI. Sedang kita pula selalunya hanyut berada dalam ZON SELESA.

Jika kita merenung kembali Sirah Rasulullah S.A.W. dan sejarah kerajaan Islam, bagaimana Rasulullah SAW menyebarkan risalah dalam keadaan ditekan dan senantiasa dihalang. Akhirnya Islam dapat ditegakkan dan terus tersebar. Namun, zaman kegemilangan Islam berakhir ketika itu,semasa zaman kerajaan Turki Uthmaniyyah kerana ramai yang meninggalkan ajaran Islam sebenar dan berasa dalam keadaan ZON SELESA.

Nah,betapa besar harga yang perlu dibayar dek title ZON SELESA.

Lihat juga bagaimana Saidina Umar al-Khattab,menjaga dirinya daripada berada dalam ZON SELESA, istiqamah dengan sifat zuhudnya waima setelah beliau menguasai Parsi dan Rom. Dikisahkan juga ketika detik Islam berjaya menguasai kembali Baitulmaqdis, Saidina Umar al-Khattab bergilir-gilir dengan pembantunya berjalan kaki untuk ke sana dan pakaian beliau pula tidak menggambarkan pakaian yang layak dipakai oleh seorang khalifah yang telah menguasai sepertiga dunia.

Justeru, BANGKITLAH!!
Bukan saya, awak atau mereka, tapi KITA yang akan kembali kepada ajaran Islam sebenar…..

No comments:

Post a Comment