Thursday, May 28, 2009

PSIKONEUROIMMUNOLOGI: Suatu Pembuktian

Ketika itu baru sahaja selesai perbincangan secara berkumpulan dalam sesi PBL (Problem Based Learning), ketika membuat kesimpulan, tiba-tiba Prof Suresh dari Department of Parasitology melontarkan satu persoalan.

“Why some patients had been cured from certain terrible diseases such as cancer spontaneously?”

Kami semua terdiam. No idea…

“There is no specific investigation about this issue but when we as doctors make some statistical analysis, we found that patients who recovered spontaneously from their disease are the patients who faced their condition with positive thinking and always believed that they still have chance.”

Spontaneously? Betul ke?

Seringkali juga saya mendengar bagaimana pesakit yang dijangkakan tiada lagi harapan sembuh,tiba-tiba disahkan oleh doktor bebas daripada penyakit tersebut dan hal tersebut menimbulkan persoalan demi persoalan terutama kepada para doktor. Namun,kita harus ingat,bagaimana penyakit seperti kanser yang rata-ratanya berlaku secara spontan akibat mutasi secara spontan Gen Perencat Tumor (mutation of Tumor Supressor Gene) seperti Retinoblastoma(RB) gene, p53 gene dan lain-lain pada sel-sel organ yang menjadi sasaran. Maka tidak mustahil pula gen-gen tersebut kembali menjadi normal apabila mutasi berhenti secara spontan dan pertumbuhan sel-sel kanser yang tidak terkawal juga berhenti.

Namun, sebagai seorang Muslim yang mempunyai Aqidah, kita wajib mengimani bahawa tiada apa pun yang berlaku ini terjadi dengan sendirinya melainkan dengan izin ALLAH Yang Maha Kuasa. Bahkan secara fitrahnya juga,seorang manuasia yang berfikiran waras pasti mengakui ada satu kuasa yang menyebabkan sesuatu perkara itu terjadi.

Prof Suresh menyambung, “And from that we believe that are connection between emotional, mind`s control, psysiological and pathological process in our body or termed as
PSYCONEUROIMMUNOLOGY.”

Nah,saya tersentak. Sebenarnya saya baru sahaja menghabiskan satu buku terbitan PTS berkenaan PSIKONEUROIMMUNOLOGI hasil kajian seorang doktor daripada Indonesia dalam tesis phDnya.

Psikoneuroimmunologi

Secara ringkasnya,istilah ini mula digunakan pada 1975 oleh Robert Ader and Nicholas Cohen daripada University of Rochester. Mereka menjumpai hubungan antara ransanagn sistem saraf (nervous system) dan sistem pertahanan badan (immunological system).

“Solat tahajud dapat menghapus dosa, mendatangkan ketenangan dan menghindarkan
daripada penyakit”-
riwayat Tarmizi

Dalam satu kajian lain oleh seorang doktor perubatan dari Indonesia,Prof Moh Sholeh. Beliau mengkaji secara khusus dalam aspek solat tahajjud. Beliau mengambil sampel darah, hormon tekanan(stress) dan immunti dalam badan melalui bilangan sel darah putih. Selepas 3 bulan melakukan solat secara konsisten,immuniti meningkat dan hormon Stress (Cortisol) pula menurun dan rumusan yang dibuat tahajjud mampu merawat barah.

Sepertimana yang kita sedia maklum, Islam sendiri amat menggalakkan solat tahajjud yang dapat memberi kekuatan rohani dan telah dibuktikan mampu memberi kekuatan fizikal. Ketenangan yang didapati daripada melakukan solat tahajjud ternyata mempunyai kelebihan bukan sahaja dalam bentuk spiritual bahkan mampu meningkatkan sistem pertahanan badan.

“Hai orang yang berselimut (Muhammad), bangunlah (untuk bersolat) di malam hari, kecuali sedikit (daripadanya), (iaitu) seperduanya atau kurangilah daripada seperdua itu
sedikit”.(
al- Muzammil:1-3)

“Dan, pada sebahagian malam hari, bersolat tahajudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu, mudah-mudahan Tuhanmu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji”.(al-Isra`:79)

No comments:

Post a Comment