Friday, May 8, 2009

pesona "SALJU SAKINAH"

"Kadangkala terasa mahu menyumpah seranah, malah sesekali terdetik juga kesal lantaran terlanjur menjalin tautan hati dan mengimpikan hari bahagia. Tetapi dia lekas sedar,itu karat mazmumah yang masih bersarang di jiwa. Sebagai seorang muslimah,dia wajib yakin,segala-galanya sudah ditentukan Allah. Dan hanya dengan mencintai Tuhan tidak akan ada sebarang penyesalan."

*******************************************

Sehari suntuk saya tekun `menelaah` novel yang baru dibeli.Mungkin kerana latar tempatnya Jordan dan Batu Pahat,tempat desa halaman saya yang sudah lama tak menjenguk,membuatkan lebih teruja selain garapan kisah yang sungguh menarik.

Jika Indonesia laris dengan garapan Habiburrahman Al-Shirazy, novel Ayat2 Cintanya yang mencetuskan fenomena, kita juga tak kalah dengan penangan karya Zaid Akhtar ini. Alahamdulillah,berbaloi rasanya,sengaja tidak mahu terus membeli walau sudah jatuh hati pandang pertama.Bukan apa,gusar kalau-kalau tersalah beli,bukan sedikit novel ala-ala islamik tetapi hanya persoalan cinta semata.

Bukan niat nak bercerita lebih mengenai petikan monolog `watak utama` cerita ini yang saya sengaja coretkan di atas. Cuma ada sesuatu yang lebih besar dan menarik dapat dicedok dari nukilan ini. Ketabahan Sumayyah menghadapi ranjau yang tidak pernah luput dalam diari kehidupannya membuatkan saya seolah-olah terpukul lantaran mudahnya tersungkur saat menghadapi ujian dari-Nya.Keakraban persahabatan juga sebenarnya sesuatu yang amat berharga.Bukankah ukhuwah itu indah jika terjalin kerana Allah?

Antara yang merangkul tarikan saya yang turut dinukilkan adalah hadith Rasulullah S.A.W yang diriwayatkan oleh Al-Hakim,
"Barangsiapa yang memperbaiki hubungannya dengan Allah,maka Allah akan menyempurnakan hubungannya dengan manusia.Barangsiapa memperbaiki apa yang dirahsiakan (taqwa),maka Allah akan memperbaiki apa yang dilahirkannya."

Akhir bicara,dalam meneruskan pelayaran dalam bahtera kehidupan ni,seringkali kita dirempuh badai yang melanda.Namun disebalik hujan yang menggusarkan,ada pelangi yang indah.Hanya kepada-Nya sepenuh pengharapan dan pergantungan.

Ya Allah Ya Muqit,Ya Allah Yang Maha Pemberi Kekuatan,kurniakanlah kami kekuatan...

No comments:

Post a Comment